Periodisk fasta 16:8

Jag har under en tid provat 16:8 fasta. För dig som ännu inte vet vad det är så betyder det att man fastar under 16 timmar, och har ett ”ätfönster” på ca 8 timmar då man äter sina måltider. Oftast sker detta genom att man hoppar över en måltid, förslagsvis frukosten, eller senarelägger dagens första måltid. Jag gjorde som så att jag åt mina måltider mellan ca 07.00 – 15.00, och resten av dagen var jag fastande, med undantag för dryck som vatten, thé etc.

Jag tycker det fungerar kanon att göra så här, dels vill jag gärna äta frukost på morgonen, och det är inga som helst problem med att inte äta efter kl. 15.00. Resultatet har blivit att min kropp har släppt ifrån sig några envisa kilon, precis som jag hade hoppats på. Naturligtvis finns det många fler fördelar än så, så som att blodsockret sjunker, det fettlagrande hormonet insulin minskar och man kalibrerar aptitregelringen. Dessutom minskar tillväxthormon som IGF-1, vilket kan minska risken för cancer.

Dock vill jag tillägga att om man tidigare haft ätstörningar skulle jag inte rekommendera fasta, då det åter kan trigga igång osunda tankar kring mat och ätbeteenden. Även personer med stressrelaterade sjukdomar bör undvika fasta, då denna bidrar till ökad stress i kroppen.