Varför går jag inte ner i vikt?

Den allra vanligaste frågan jag ser när det gäller LCHF är: varför går jag inte ner i vikt? Det är inte lätt att ge ett snabbt och enkelt svar på den frågan, men här kommer några av mina ”tips”

1. Tålamod, tålamod, tålamod. LCHF är ingen diet eller snabb bantningsmetod utan en livsstil som man förhoppningsvis vill behålla hela livet. Oftast har du ätit dig upp i vikt under en längre tid, så ge kroppen tid. Har man dessutom en historia som jojo bantare så kan det ta ännu längre tid att få resultat. Oftast kan man se förändringar i kroppssammansättningen efter 2 månader, men i vissa fall kan det ta upp till 6-12 månader innan viktminskningen börjar komma.

2. Äter du tillräckligt kolhydratsnålt? Många får i sig fler kolhydrater än man tror. Skriv ner vad du äter under t.ex. en vecka och kontrollera ditt dagliga intag. Det finns även färdiga appar och andra verktyg som kan hjälpa till med detta. Själv gillar jag www.kostbevakningen.se

3. Ät tillräckligt med fett. Var inte fettskrämd utan ät dig mätt med naturligt fett såsom smör, grädde, ost, avocado, olivolja, kött, ägg fisk, kokosfett m.m.

4. Undvik sötningsmedel. Många ersätter socker mot sötningsmedel och tror att kaloriminskingen kommer att få dem att gå ner i vikt. Men sötningsmedel kan trigga kroppen att öka insulinutsöndringen, med ökad hunger och triggat sötsug.

5. Undvik mjölkprodukter. Dels innehåller de ganska mycket mjölksocker, dessutom kan proteinet kasein stimulera till insulinutsöndring som kan påverka vikten

6. Stressa lagom och sov tillräckligt. Stress och dålig sömn kan öka nivåerna av hormonet kortisol och därmed ge viktökning.

Publicerat i: LCHF

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *